Svar: Kan ikke få måltiderne til at gå op
10. marts 2020
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker - og velkommen til :)
Det lyder som om, at Alice er kommet rigtig fint igang med skemaden, og hun lyder meget interesseret. Hun vil rigtig gerne smage din mad, og hun vil meget gerne sidde med mad i hånden - og det skal du virkelig udnytte - jo mere jo bedre! Når det så er sagt så skal du dog naturligvis holde hende under opsyn, og hun må ikke sidde med noget, som hun kan få galt i halsen. Det vil sige, at hun f.eks. ikke må få æblebåde eller rå gulerod, eller lignende - som er hårdt, let knækker og som kan sætte sig fast i halsen. Det skal være blødt og noget hun kan opbløde med spyt og gnaske sig igennem, og du skal være parat til at hjælpe hende, hvis det er nødvendigt. Ligesom det vil være rigtig godt, hvis du kan udskifte hendes modstykker i takt med at de bliver for gennemsnaskede.
Det er helt naturligt, at du er bange for at det skal gå galt... derfor kan du overveje, om det måske vil være en god idé for dig med et førstehjælpskursus til forældre og babyer netop omkring dette :) Familieskolen tilbyder blandt andet dette i området, hvor du bor:) Du kan også nogle gange vælge at bruge en babyfeeder. Det er en lille beholder, hvori du kan komme kogt frugt og grønt og så kan hun sidde og gumle på denne og presse maden ud igennem. Det giver naturligt ikke samme øvelse, som at sidde med maden direkte, men det er bedre end ingenting...
Det er rigtig godt, at du fornemmer, at hendes behov for flaske gradvist bliver nedsat, og i 7 måneders alderen vil de fleste børn trives rigtig fint med 4 flasker i døgnet. Jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at din datter ikke længere skal have flaske formiddag og eftermiddag, men i stedet skal tilbydes mellemmåltider her. Og det betyder også, at du skal forsøge at komme væk fra din tanke om, at hun skal have sin mælk, hvis hun ikke spiser så meget skemad. Det er vigtigt, at mængden af mælk stille og roligt trappes ned og indtaget af skemad sættes op, og lige nu lyder det som om, at hendes mælkeindtag tager lysten væk fra maden.
Du nævner, at hendes stå op tidspunkt kan variere en del og det påvirker resten af dagen - og vil ofte gøre, at rytmen skrider for jer. Derfor vil jeg anbefale dig, at du vækker hende om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv. Jeg er med på, at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, men du kan godt forsvare at vække hende om morgenen, når hun har sovet nogle gode sammenhængende timer, og når du samtidig sikrer hendes behov for søvn, mad og aktivitet resten af dagen, fordi I på den måde får skabt en rigtig god rytme.
Det er som du skriver, en rigtig god idé at få lavet lidt system. Det vil sikre, at hun får både skemad og mælk nok og også får sin søvn - og dermed fortsat tager på og trives som hun skal. Og det vil også være med til at give dig lidt overblik og dermed også lidt ro. Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så længe før hun tilbydes noget igen :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre indtil ca kl 7.. hvis hun ikke vågner af sig selv her, så må du gerne vække hende, så hun er parat til morgengrød 7.30-8...
Morgen 7.30-8: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, du følger efter med lidt frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke have flaske først - mellemmåltidet erstatter flasken her.
Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet kan være familiemad, eller det kan være en middagsret fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Hun skal ikke længere have flaske om eftermiddagen, i stedet gives en lidt grovere grød her.
Aften 18-18.30: Kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende - udgangspunktet er din mad, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder nu at sove uden mælk midt nat.
Som du kan se, så ligger de fire flasker, som nævnt, tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hvor flaskerne formiddag og eftermiddag erstattes af mellemmåltider og vand af kop, så vil det være godt, hvis du om natten kan trappe ud af flasken kl 03. Det vil sige, at du skal give mindre og mindre af gangen, så din datter til sidst helt kan undvære den. Hun skal dog stadig tilbydes flaske tidlig morgen. Det kan også nogle gange være sådan, at du kan berolige nede hænder, kærtegn, stillingskift og på den måde rykke tidspunktet for natflasken gradvist frem, så det netop bliver til en tidlig morgenflaske i stedet, og det er også helt okay, at gøre det på denne måde :)
Det er vigtigt, at du forsøger at holde dagsplanen, rytmen og dermed spisetiderne. Jo mere fast rytme og spisetider I har, jo mere indstiller hendes indre ur sig på dette og jo mere parat vil hun være til at spise, når det er spisetid. Det er også en rigtig god idé at starte hvert måltid med mad i hånden, og så følge efter med skemaden :)
Som du kan se, så kommer der naturligt til at gå tid imellem skemad og flaske, så der på den måde skabes bedst mulig plads i maven til begge dele og dermed mere appetit til begge dele :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske