Svar: Kan ikke få måltiderne til at gå op

10. marts 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker - og velkommen til :)

Det lyder som om, at Alice er kommet rigtig fint igang med skemaden, og hun lyder meget interesseret. Hun vil rigtig gerne smage din mad, og hun vil meget gerne sidde med mad i hånden - og det skal du virkelig udnytte - jo mere jo bedre! Når det så er sagt så skal du dog naturligvis holde hende under opsyn, og hun må ikke sidde med noget, som hun kan få galt i halsen. Det vil sige, at hun f.eks. ikke må få æblebåde eller rå gulerod, eller lignende - som er hårdt, let knækker og som kan sætte sig fast i halsen. Det skal være blødt og noget hun kan opbløde med spyt og gnaske sig igennem, og du skal være parat til at hjælpe hende, hvis det er nødvendigt. Ligesom det vil være rigtig godt, hvis du kan udskifte hendes modstykker i takt med at de bliver for gennemsnaskede.

Det er helt naturligt, at du er bange for at det skal gå galt... derfor kan du overveje, om det måske vil være en god idé for dig med et førstehjælpskursus til forældre og babyer netop omkring dette :) Familieskolen tilbyder blandt andet dette i området, hvor du bor:) Du kan også nogle gange vælge at bruge en babyfeeder. Det er en lille beholder, hvori du kan komme kogt frugt og grønt og så kan hun sidde og gumle på denne og presse maden ud igennem. Det giver naturligt ikke samme øvelse, som at sidde med maden direkte, men det er bedre end ingenting...

Det er rigtig godt, at du fornemmer, at hendes behov for flaske gradvist bliver nedsat, og i 7 måneders alderen vil de fleste børn trives rigtig fint med 4 flasker i døgnet. Jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at din datter ikke længere skal have flaske formiddag og eftermiddag, men i stedet skal tilbydes mellemmåltider her. Og det betyder også, at du skal forsøge at komme væk fra din tanke om, at hun skal have sin mælk, hvis hun ikke spiser så meget skemad. Det er vigtigt, at mængden af mælk stille og roligt trappes ned og indtaget af skemad sættes op, og lige nu lyder det som om, at hendes mælkeindtag tager lysten væk fra maden.

Du nævner, at hendes stå op tidspunkt kan variere en del og det påvirker resten af dagen - og vil ofte gøre, at rytmen skrider for jer. Derfor vil jeg anbefale dig, at du vækker hende om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv. Jeg er med på, at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, men du kan godt forsvare at vække hende om morgenen, når hun har sovet nogle gode sammenhængende timer, og når du samtidig sikrer hendes behov for søvn, mad og aktivitet resten af dagen, fordi I på den måde får skabt en rigtig god rytme.

Det er som du skriver, en rigtig god idé at få lavet lidt system. Det vil sikre, at hun får både skemad og mælk nok og også får sin søvn - og dermed fortsat tager på og ...

Annonce

... trives som hun skal. Og det vil også være med til at give dig lidt overblik og dermed også lidt ro. Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så længe før hun tilbydes noget igen :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre indtil ca kl 7.. hvis hun ikke vågner af sig selv her, så må du gerne vække hende, så hun er parat til morgengrød 7.30-8...

Morgen 7.30-8: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, du følger efter med lidt frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke have flaske først - mellemmåltidet erstatter flasken her.

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet kan være familiemad, eller det kan være en middagsret fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Hun skal ikke længere have flaske om eftermiddagen, i stedet gives en lidt grovere grød her.

Aften 18-18.30: Kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende - udgangspunktet er din mad, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder nu at sove uden mælk midt nat.

Som du kan se, så ligger de fire flasker, som nævnt, tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hvor flaskerne formiddag og eftermiddag erstattes af mellemmåltider og vand af kop, så vil det være godt, hvis du om natten kan trappe ud af flasken kl 03. Det vil sige, at du skal give mindre og mindre af gangen, så din datter til sidst helt kan undvære den. Hun skal dog stadig tilbydes flaske tidlig morgen. Det kan også nogle gange være sådan, at du kan berolige nede hænder, kærtegn, stillingskift og på den måde rykke tidspunktet for natflasken gradvist frem, så det netop bliver til en tidlig morgenflaske i stedet, og det er også helt okay, at gøre det på denne måde :)

Det er vigtigt, at du forsøger at holde dagsplanen, rytmen og dermed spisetiderne. Jo mere fast rytme og spisetider I har, jo mere indstiller hendes indre ur sig på dette og jo mere parat vil hun være til at spise, når det er spisetid. Det er også en rigtig god idé at starte hvert måltid med mad i hånden, og så følge efter med skemaden :)

Som du kan se, så kommer der naturligt til at gå tid imellem skemad og flaske, så der på den måde skabes bedst mulig plads i maven til begge dele og dermed mere appetit til begge dele :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland